Medzi nami nič nové
09.02.2022
Michael
Luzsicza je absolventom magisterského
štúdia na Akadémii umení v Banskej Bystrici pod vedením profesora Jána Triašku v
ateliéry START UP, v súčasnosti pokračuje v doktorandskom štúdiu.
Výstava s názvom "Medzi nami
nič nové" reaguje na feministické tendencie od 70. rokov 20.
storočia, ktoré sa zaoberali rodovou a sociálnou
odlišnosťou žien, feministickým spôsobom čítania dejín nielen umenia, zobrazovaním ženy ako objektu
naprieč dejinami. Žena tu nevystupuje ako rovnocenný subjekt, ale ako nemý objekt v podobe
erotického a sexuálneho symbolu, ktorý je vždy "po vôli".
Autor reaguje najmä na prvú
generáciu feministiek, ktorá sa venovala prevažne vizualizácii
sexuality s preferenciou vulvových foriem.
Problematiku posúva do dnešného sveta internetu,
sociálnych sietí a s tým súvisiaceho rozmachu
dezinformácií, (sexuálných) predátorov a pornografie. Žena zastáva rolu (s)ex-machina, stroja, objektu
túžby, ktorý splní všetko, čo po nej muž a spoločnosť vyžaduje.
Mužské postavy odieva do vizuality kreslených
postavičiek alebo maskotov, ktoré majú
zabávať deti. Tu obracia pozornosť práve aj na detské
publikum obklopované pornografiou a
sexizmom, ktorý je všadeprítomný. Pod týmto vplyvom
poukazuje na možnosť úpadku, straty
skutočného vzťahu človeka k životu, voči seba a voči
ostatným. Odtrhnutie sa od reality, ktorú
nahradil virtuálny, nepravý obraz nepravej reality.
Autor používa aj kreslené postavičky zo svojho detstva ako Toma a Jerryho, Teletubbies, SpongeBoba a
iné, ktoré prepája s pornografickými scénami.
Celá kompozícia je odetá do pestrých farieb, ktoré na prvý pohľad môžu evokovať šťastie, radosť a potechu, ale opak je pravdou. Od klasickej maľby na plátne sa pomaly Michael posúva ku kresbe a linke, najmä na plachte. Textília bola aj typickým materiálom práve feministiek zo spomínaných 70. rokov, hlavne pre pocit mäkkosti, tepla a haptickej senzibility, ktorý sa s ňou spája. Autor však volí ostrú červenú, ktorá krvavo narúša túto nevinnosť a jemnosť bielej plachty. Podáva správu o útlaku a zneužívaní žien, ukazuje znepokojenie a nástojčivo na nás apeluje.
Cieľom performatívneho
diela s názvom (Ne)vhodná rutina bol cynický presun z domácej
izolácie do izolácie pre verejnosť -
uzavretého výstavného zároveň kaviarenského priestoru.
Dominantnú úlohu zohrávala dvojlôžková
posteľ, teatrálne vystavená obdivu potenciálneho diváka v strede kaviarenského sedenia. Maľba sa
tu stala obsahom a akciou počas nášho krátkeho pobytu v Záhrade CNK, kedy na biely nepopísaný a
čistý textilný podklad, vznikol červený gestický záznam.
Autorová partnerka čelila kontrolovanej
maliarskej akcii a zároveň sa stala objektom aj podkladom na tvorbu, bola plochou aj kinetickou
plastikou. Na konci performancie sa z postele a závesnej maľby stali artefakt v podobe site specific
inštalácie.
V
sérii s názvom "Užívatelia" autor transformuje ľudské reakcie,
komentáre a emócie z
digitálneho prostredia do podoby tzv. Avatarov.
Remixovaním postavičiek z prostredia internetu im vytvára jedinečnú identitu, ktorá nesie znaky kritiky
a satiry. Odkazuje tým aj na úbytok empatie, ktorá by nám mala
pomáhať v sociálnom kontakte, schopnosť vidieť situáciu očami druhého človeka.
PhDr. Marta Hučková Kocianová